Justificació
El procés
creatiu que vaig dur a terme per tal de fer els meus pictogrames comporta al
darrere una sèrie de reflexions que donen fruit al que ha sigut el producte
final.
Des de que
vam començar la assignatura de disseny, molt sovint em plantejo els objectius
que aquesta professió es marca. Al plantejar-me que és per mi aquesta
disciplina, acabo concloent que el disseny sempre ha estat i està al servei de
la utilitat del producte ha esta creat per fer. És per aquest motiu que moltes
vegades el disseny defuig de la ornamentació i de l’excés de motius decoratius
i es basa en “més és menys” que va crear el racionalisme, en un intent de fer el
producte el màxim clar i útil possible i evitar complicacions afegides i moltes
vegades evitables.
Tot i així,
crec que el disseny és capaç d’anar molt més enllà, i que aquesta simplicitat i
minimalisme ha arribat a un punt en el qual resulta monòton i als productes els
hi manca personalitat.
Per això,
per tal de dur a terme el projecte que se’ns plantejava, vaig decidir que em
volia arriscar.
Primerament,
la senyalística és una de les vessants del disseny que més tendeix a la
simplificació en busca d’un missatge clar, sense ambigüitats ja que aquesta s’encarrega
de formular un idioma de símbols que sigui comprensible universalment. La meva
intenció era intentar-me plantejar-me el treball de manera que, tot i que a
través un missatge comprensible, representés molt més el fet que és un treball
fet a partir de decisions formals i funcionals fetes des de la meva percepció
en particular i així donar-li un tracte més personal. Es per això que a tots
dos pictogrames, tan el de la pel·lícula de El
Gran Dictador del gran còmic Charles Chaplin com la cançó del grup
anglosaxó Dire Straits Sultans of Swing són
més detallistes i fets amb molta cura.
En segon
lloc, també volia explorar noves capacitats que té l’Illustrator, per tal
d’acabar de familiaritzar-me amb el programa. És per aquest motiu que volia
partir de zero i crear, amb ajuda de les eines que et proporcionen, tot allò
que hi surt representat, ja que així encara era més fidel a la manera com jo
volia que les meves idees es veiessin projectades.
Finalment,
puc dir que he aconseguit molt satisfactòriament tos els dos objectius. Són dos
pictogrames que són fàcilment reconeixibles i però als que alhora, crec haver
aportar un component més íntim. Tot i així, sóc conscient que encara podrien
polir-se i fins i tot replantejar-se certs elements que potser no acaben de
funcionar dins de la composició i que la part d’autocorrecció i autocrítica és
una gran fase del procés creatiu que ha d’entaular un dissenyador quan està
creant un nou producte.